Dlatego jestem zwolennikiem upraszczania map procesów do granic przyzwoitości aby osiągnąć nadrzędny cel: zbudowania kompetencji analizy realizowanych w organizacji procesów poprzez pomiar ich efektywności i budowę systemu ciągłego doskonalenia. 

Jakich korzyści można się spodziewać po wykonaniu mapowania procesów w przedsiębiorstwie?

 

Najistotniejsze korzyści z mapowania procesów: 

 

  • Uzyskujemy bazę do optymalizacji – już samo opisywanie procesu + jego wizualne odwzorowanie uwalnia w uczestnikach mapowania inicjatywę do jego poprawy. Dodając do tego moderatora w postaci doświadczonego konsultanta, pierwsze wymierne efekty w postaci mikro usprawnień przychodzą w zasadzie jeszcze na etapie mapowania.

  • Organizacja otrzymuje jasny obraz realizowanych procesów z przypisaną odpowiedzialnością za poszczególne etapy, co kieruje uwagę firmy na kluczowe obszary działalności i wspomaga efektywność zarządzania

  • Jedną z głównych cech procesów są miernik - określające czy proces jest efektywny, sprawny i realizowany w najlepszy możliwy sposób czy nie. Stara prawda procesowa mówi, że jeśli czegoś nie mierzymy to realnie tym nie zarządzamy, dlatego dopiero ewidencja i opisanie procesów pozwala efektywnego nimi zarządzać.

 

Z jakich korzystać narzędzi przy modelowaniu 

procesów biznesowych?


Wybór narzędzi do modelowania zależy od szczegółowości jakiej oczekuje organizacja. Przy pierwszym podejściu do procesów nie angażował bym uznanych i popularnych metodologii jak BPMN (Business Process Model Notation), UML (Unified Modeling Language), czy nawet wykresów Gantta, gdyż nadrzędnym celem jest nie zrozumienie metody a zrozumienie procesu.

Modelowanie procesów biznesowych jest niczym innym jak opisem działań realizowanych w organizacji i ich graficznym odzwierciedleniem. To właśnie wizualne odwzorowanie procesu wskazuje miejsca do optymalizacji działań i zwiększenia ich efektywności poprzez: skrócenie czasu realizacji, zmniejszenia zaangażowania zasobów lub podniesienia jakości.

 

Podejście procesowe do zarządzania przedsiębiorstwem mimo rosnącej popularności, nadal wzbudza sporo obaw w szczególności w małych i średnich firmach. Zupełnie niepotrzebnie...

 

Żadna teoria zarządzania nie będzie efektywniejsza niż skupienie się na własnych działaniach i systematycznej poprawie ich skuteczności, aż do wykreowania przewagi konkurencyjnej.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Chcesz porozmawiać o efektywności procesów w Twojej organizacji, napisz do mnie.

794 115 512