Zamawiam darmowÄ… konsultacjÄ™

Doradztwo biznesowe Jacek Antczak

Newsletter

 

Napisze do Ciebie z pomysłem, jak możemy

rozwinąć Twój potencjał.

 

Wyrażam zgodÄ™ na przetwarzanie danych 

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Menu

Blog

Usługi

NIP 583 259 38 23

ul. Leśna 33, 81-549 Gdynia

Dane kontaktowe

Przedsiębiorstwo chcące być efektywne i skutecznie budować swoją przewagę rynkową, musi posiadać zdolność adaptacji do stale zmieniających się warunków rynkowych, co wyraźnie pokazały ostatnie lata i zawirowania wywracające model biznesowe w wielu branżach.

Każda organizacja powinna więc cyklicznie monitorować otoczenie rynkowe i dopasowywać swój sposób działania na poziomie modelu biznesowego i realizowanych procesów, struktury i kultury organizacji oraz kompetencji i umiejętności pracowników. Jednocześnie nie każda firma, w szczególności mała oraz średnia, posiada zasoby finansowe i osobowe aby budować kompetencje pozwalające dokonać metodycznej analizy rynku. W takich przypadkach warto wykorzystać wsparcie doradztwa biznesowego i metodyki analizy benchmarkingowej przedstawionej powyżej.

 

Analiza rynku metodą benchmarkingową umożliwia zdobywanie informacji i wiedzy jak działają liderzy rynku oraz pozwala:

  • Zaobserwować i poznać najlepsze praktyki na rynku

  • Porównać skuteczność wÅ‚asnych procesów z liderami rynku

  • Zdefiniować kluczowe czynniki sukcesu w danej branży

  • UÅ›wiadomić organizacji istotÄ™ konkurencyjnoÅ›ci i budowaniu przewag rynkowych

  • Dokonać oceny skutecznoÅ›ci obranego modelu biznesowego

  • Rozpocząć dyskusjÄ™ nad procesem zmian zwiÄ™kszajÄ…cych efektywność organizacji

  • Stworzyć kulturÄ™ otwarcia na nowe pomysÅ‚y i inspiracje, wynikajÄ…ce z analizy otoczenia biznesowego

  • ZwiÄ™kszyć zaangażowanie pracowników poprzez wspólnÄ… dyskusjÄ™ o kierunku rozwoju firmy

 

Chcesz otrzymać przykładową tabelę analizy benchmarkingowej?

Napisz do mnie na kontakt@jacekantczak.pl, a prześlę Ci ją zupełnie za darmo.

Na czym polega analiza benchmarkingowa?

Analiza benchmarkingowa, czyli analiza konkurencji w praktyce polega na porównywaniu procesów i dziaÅ‚aÅ„, wyników finansowych a nawet kultury organizacyjnej i innych kluczowych dla branży aspektów dziaÅ‚alnoÅ›ci, takich jak wskazanych poniżej. JednoczeÅ›nie metoda jest relatywnie Å‚atwa do opanowania, co stwarza jÄ… wysoce funkcjonalnÄ…, wspierajÄ…c kreowanie nowych koncepcji i testowanie pomysłów. 

 

Przykładowe obszary analizy rynku:

  • Oferta

  • JakoÅ›ci produktów i usÅ‚ug

  • ObsÅ‚uga Klienta

  • Sposób komunikacji z rynkiem

  • Realizacji zamówieÅ„ i logistyka

  • ZarzÄ…dzania personelem

  • Wykorzystywane narzÄ™dzia informatyczne

 

W efekcie budowy benchmarkingu, firma otrzymuje informację czym wyróżnia się konkurencja i jaka jest baza wzrostu liderów rynku, co z kolei stanowi podstawę do refleksji i doskonalenia własnej organizacji.

 

Kluczowym aspektem w budowaniu benchmarkingu jest porównanie do przedsiębiorstw, zdefiniowanych jako najlepsze na rynku. Poszukując liderów rynku, warto więc uwzględnić kryteria takie jak:

  • UdziaÅ‚ w rynku

  • Strategia rynkowa - nastawiona na dynamiczny wzrost

  • Zyski - powyżej Å›redniej dla rynku

  • Produkty / usÅ‚ugi o wysokiej jakoÅ›ci

  • Sprawne procesy

  • Zadowoleni Klienci

 

Jednocześnie należy pamiętać, że benchmarking to nie kopiowanie działań konkurencji, a nauka, wyciąganie wniosków i kreatywne wykorzystanie najlepszych wzorców. Informacje pozyskane na temat działań konkurencji należy traktować jako inspirację do stworzenia własnej skutecznej strategii działania.

Każda organizacja chcąca zwiększyć konkurencyjność i budować przewagę rynkową, poszukuje sposobów aby się wyróżnić, pozyskać uwagę Klientów i w efekcie nowe zlecenia i kontrakty.

Jedną z metod kreowania przewag konkurencyjnych, będącą zarazem elementem analizy otoczenia biznesowego jest Benchmarking, którego budowa umożliwia określenie punktu odniesienia własnych działań wobec rynku i definiuje obszary, których poprawa zwiększy efektywność firmy i poprawi jego pozycję rynkową.

 

W artykule otrzymasz odpowiedzi na pytania:

 

  • Czym jest benchmarking?

  •  Na czym polega analiza benchmarkingowa?

  • Jakie korzyÅ›ci przynosi benchmarking? 

Polecane artykuły

Benchmarking jako metoda kreowania przewagi rynkowej

Jakie korzyści przynosi benchmarking?

15 stycznia 2023
Benchmarking, analiza konkurencji

Benchmarking to pojęcie dość pojemne i wielowymiarowe, ogólnie można go określić jako metodę analizy otoczenia konkurencyjnego, umożliwiająca określenie najlepszych procesów, metod działania, modelu biznesowego dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w konkretnej branży. Realizowany jest w celu poprawy efektywności organizacji, poprzez porównanie się z najlepszymi na rynku i identyfikowanie obszarów i procesów własnego przedsiębiorstwa, których usprawnienie umożliwi zwiększenie udziału w rynku. Benchmarking to poszukiwanie najefektywniejszych metod działania, poprzez analizę konkurencji. To porównanie własnych procesów z metodami działania firm mających najlepsze wyniki, skuteczne procesy i zadowolonych Klientów.

Wynikiem benchmarkingu jest odpowiedź na pytanie: Jakim sposobem firmy z jednej branży funkcjonują sprawniej, efektywniej i osiągają przewagę nad innymi?

Czym jest Benchmarking?

Chcesz porozmawiać o analizie konkurencji wykorzystujÄ…c analizÄ™ benchmarkingowÄ…? 

ZadzwoÅ„ 794 115 512, lub zapisz siÄ™ na niezobowiÄ…zujÄ…ca rozmowÄ™.

Umów się na bezpłatną rozmowę