Umów Konsultację

Dane kontaktowe

 

794 115 512

 

kontakt@jacekantczak.pl

 

ul. Leśna 33/7, Gdynia

 

NIP 583 259 38 23

Menu

 

Start

 

Usługi

 

Case Study

 

Blog

Newsletter

 

Zapisz się na newsletter z którego dowiesz się jak budować wzrost Twojej firmy

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych 

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
15 stycznia 2023

Benchmarking jako metoda kreowania przewagi rynkowej

Benchmarking, analiza konkurencji

Każda organizacja chcąca zwiększyć konkurencyjność i budować przewagę rynkową, poszukuje sposobów aby się wyróżnić, pozyskać uwagę Klientów oraz pozyskać nowe zlecenia i kontrakty. Jedną z metod kreowania przewag konkurencyjnych, będącą zarazem elementem analizy otoczenia biznesowego, jest benchmarking. Analiza benchmarkingowa umożliwia określenie punktu odniesienia własnych działań wobec rynku i definiuje obszary, których poprawa zwiększy efektywność firmy i poprawi jego pozycję rynkową. Benchmarking wykorzystuje się również do analizy konkurencji przed  budową planu wejścia na rynek z własną usługą lub produktem.

 

W artykule otrzymasz odpowiedzi na pytania:

  • Czym jest benchmarking?

  •  Na czym polega analiza benchmarkingowa?

  • Jakie korzyści przynosi benchmarking? 

Czym jest Benchmarking?

 

Benchmarking to pojęcie dość pojemne i wielowymiarowe, ogólnie można go określić jako metodę analizy otoczenia konkurencyjnego, umożliwiająca określenie najlepszych procesów, metod działania, modelu biznesowego dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w konkretnej branży. Realizowany jest w celu poprawy efektywności organizacji, poprzez porównanie się z najlepszymi na rynku i identyfikowanie obszarów i procesów własnego przedsiębiorstwa, których usprawnienie umożliwi zwiększenie udziału w rynku. Benchmarking to poszukiwanie najefektywniejszych metod działania, poprzez analizę konkurencji. To porównanie własnych procesów z metodami działania firm mających najlepsze wyniki, skuteczne procesy i zadowolonych Klientów. Wynikiem benchmarkingu jest odpowiedź na pytanie: Jakim sposobem firmy z jednej branży funkcjonują sprawniej, efektywniej i osiągają przewagę nad innymi?

 

Na czym polega analiza benchmarkingowa?

 

Analiza benchmarkingowa, czyli analiza konkurencji w praktyce polega na porównywaniu procesów i działań, wyników finansowych a nawet kultury organizacyjnej i innych kluczowych dla branży aspektów działalności. Jednocześnie metoda jest relatywnie łatwa do opanowania, co stwarza ją wysoce funkcjonalną, wspierając kreowanie nowych koncepcji i testowanie pomysłów. 

 

Przykładowe obszary analizy benchmarkingowej:

  • Oferta

  • Jakości produktów i usług

  • Obsługa Klienta

  • Sposób komunikacji z rynkiem

  • Realizacji zamówień i logistyka

  • Zarządzania personelem

  • Wykorzystywane narzędzia informatyczne

 

W efekcie budowy benchmarkingu, firma otrzymuje informację czym wyróżnia się konkurencja i jaka jest baza wzrostu liderów rynku, co stanowi podstawę do refleksji i doskonalenia własnej organizacji.

Więcej artykułów

Kluczowym aspektem w budowaniu benchmarkingu jest porównanie do przedsiębiorstw, zdefiniowanych jako najlepsze na rynku. Poszukując liderów rynku, warto więc uwzględnić kryteria takie jak:

  • Udział w rynku

  • Strategia rynkowa - nastawiona na dynamiczny wzrost

  • Zyski - powyżej średniej dla rynku

  • Produkty / usługi o wysokiej jakości

  • Sprawne procesy

  • Zadowoleni Klienci

 

Jednocześnie należy pamiętać, że benchmarking to nie kopiowanie działań konkurencji, a nauka, wyciąganie wniosków i kreatywne wykorzystanie najlepszych wzorców. Informacje pozyskane na temat działań konkurencji należy traktować jako inspirację do stworzenia własnej skutecznej strategii działania.

 

Jakie korzyści przynosi benchmarking?

 

Przedsiębiorstwo chcące być efektywne i skutecznie budować swoją przewagę rynkową, musi posiadać zdolność adaptacji do stale zmieniających się warunków rynkowych, co wyraźnie pokazały ostatnie lata i zawirowania wywracające model biznesowe w wielu branżach.

Każda organizacja powinna więc cyklicznie monitorować otoczenie rynkowe i dopasowywać swój sposób działania na poziomie modelu biznesowego i realizowanych procesów, struktury i kultury organizacji oraz kompetencji i umiejętności pracowników. Jednocześnie nie każda firma, w szczególności mała oraz średnia, posiada zasoby finansowe i osobowe aby budować kompetencje pozwalające dokonać metodycznej analizy rynku. W takich przypadkach warto wykorzystać wsparcie doradztwa biznesowego i metodyki analizy benchmarkingowej przedstawionej powyżej.

 

Analiza rynku metodą benchmarkingową umożliwia zdobywanie informacji i wiedzy jak działają liderzy rynku oraz pozwala:

 

  • Zaobserwować i poznać najlepsze praktyki na rynku.

  • Porównać skuteczność własnych procesów z liderami rynku.

  • Rozpoznać rynek na który chcemy wejść z usługą lub produktem.

  • Zdefiniować kluczowe czynniki sukcesu w danej branży.

  • Uświadomić organizacji istotę konkurencyjności i budowaniu przewag rynkowych.

  • Dokonać oceny skuteczności obranego modelu biznesowego.

  • Rozpocząć dyskusję nad procesem zmian zwiększających efektywność organizacji.

  • Stworzyć kulturę otwarcia na nowe pomysły i inspiracje, wynikające z analizy otoczenia biznesowego.

  • Zwiększyć zaangażowanie pracowników poprzez wspólną dyskusję o kierunku rozwoju firmy.

Chcesz otrzymać poglądową formatkę analizy benchmarkingowej? Napisz do mnie @ 

Doradca Biznesowy rozmawiający z klientem o metodach pomiaru efektywności przedsiębiorstwa.

Jesteś zainteresowany doradztwem biznesowym?
Napisz, lub zadzwoń aby ustalić termin spotkania.

Umów się na bezpłatną rozmowę