Chcesz porozmawia膰 o analizie konkurencji wykorzystuj膮c analiz臋 benchmarkingow膮? Zadzwo艅 794 115 512, lub zapisz si臋 na niezobowi膮zuj膮ca rozmow臋.

Czym jest Benchmarking?

Benchmarking to poj臋cie do艣膰 pojemne i wielowymiarowe, og贸lnie mo偶na go okre艣li膰 jako metod臋 analizy otoczenia konkurencyjnego, umo偶liwiaj膮ca okre艣lenie najlepszych proces贸w, metod dzia艂ania, modelu biznesowego dla osi膮gni臋cia przewagi konkurencyjnej w konkretnej bran偶y. Realizowany jest w celu poprawy efektywno艣ci organizacji, poprzez por贸wnanie si臋 z najlepszymi na rynku i identyfikowanie obszar贸w i proces贸w w艂asnego przedsi臋biorstwa, kt贸rych usprawnienie umo偶liwi zwi臋kszenie udzia艂u w rynku. Benchmarking to poszukiwanie najefektywniejszych metod dzia艂ania, poprzez analiz臋 konkurencji. To por贸wnanie w艂asnych proces贸w z metodami dzia艂ania firm maj膮cych najlepsze wyniki, skuteczne procesy i zadowolonych Klient贸w.

Wynikiem benchmarkingu jest odpowied藕 na pytanie: Jakim sposobem firmy z jednej bran偶y funkcjonuj膮 sprawniej, efektywniej i osi膮gaj膮 przewag臋 nad innymi?

Benchmarking, analiza konkurencji
15 stycznia 2023

Jakie korzy艣ci przynosi benchmarking?

Benchmarking jako metoda kreowania przewagi rynkowej

Polecane artyku艂y

Ka偶da organizacja chc膮ca zwi臋kszy膰 konkurencyjno艣膰 i budowa膰 przewag臋 rynkow膮, poszukuje sposob贸w aby si臋 wyr贸偶ni膰, pozyska膰 uwag臋 Klient贸w i w efekcie nowe zlecenia i kontrakty.

Jedn膮 z metod kreowania przewag konkurencyjnych, b臋d膮c膮 zarazem elementem analizy otoczenia biznesowego jest Benchmarking, kt贸rego budowa umo偶liwia okre艣lenie punktu odniesienia w艂asnych dzia艂a艅 wobec rynku i definiuje obszary, kt贸rych poprawa zwi臋kszy efektywno艣膰 firmy i poprawi jego pozycj臋 rynkow膮.

 

W artykule otrzymasz odpowiedzi na pytania:

 

  • Czym jest benchmarking?

  •  Na czym polega analiza benchmarkingowa?

  • Jakie korzy艣ci przynosi benchmarking? 

Analiza benchmarkingowa, czyli analiza konkurencji w praktyce polega na por贸wnywaniu proces贸w i dzia艂a艅, wynik贸w finansowych a nawet kultury organizacyjnej i innych kluczowych dla bran偶y aspekt贸w dzia艂alno艣ci. takich jak wskazanych poni偶ej. Jednocze艣nie metoda jest relatywnie 艂atwa do opanowania, co stwarza j膮 wysoce funkcjonaln膮, wspieraj膮c kreowanie nowych koncepcji i testowanie pomys艂贸w. 

 

Przyk艂adowe obszary analizy rynku:

  • Oferta

  • Jako艣ci produkt贸w i us艂ug

  • Obs艂uga Klienta

  • Spos贸b komunikacji z rynkiem

  • Realizacji zam贸wie艅 i logistyka

  • Zarz膮dzania personelem

  • Wykorzystywane narz臋dzia informatyczne

 

W efekcie budowy benchmarkingu, firma otrzymuje informacj臋 czym wyr贸偶nia si臋 konkurencja i jaka jest baza wzrostu lider贸w rynku, co z kolei stanowi podstaw臋 do refleksji i doskonalenia w艂asnej organizacji.

 

Kluczowym aspektem w budowaniu benchmarkingu jest por贸wnanie do przedsi臋biorstw, zdefiniowanych jako najlepsze na rynku. Poszukuj膮c lider贸w rynku, warto wi臋c uwzgl臋dni膰 kryteria takie jak:

  • Udzia艂 w rynku

  • Strategia rynkowa - nastawiona na dynamiczny wzrost

  • Zyski - powy偶ej 艣redniej dla rynku

  • Produkty / us艂ugi o wysokiej jako艣ci

  • Sprawne procesy

  • Zadowoleni Klienci

 

Jednocze艣nie nale偶y pami臋ta膰, 偶e benchmarking to nie kopiowanie dzia艂a艅 konkurencji, a nauka, wyci膮ganie wniosk贸w i kreatywne wykorzystanie najlepszych wzorc贸w. Informacje pozyskane na temat dzia艂a艅 konkurencji nale偶y traktowa膰 jako inspiracj臋 do stworzenia w艂asnej skutecznej strategii dzia艂ania.

Na czym polega analiza benchmarkingowa?

Przedsi臋biorstwo chc膮ce by膰 efektywne i skutecznie budowa膰 swoj膮 przewag臋 rynkow膮, musi posiada膰 zdolno艣膰 adaptacji do stale zmieniaj膮cych si臋 warunk贸w rynkowych, co wyra藕nie pokaza艂y ostatnie lata i zawirowania wywracaj膮ce model biznesowe w wielu bran偶ach.

Ka偶da organizacja powinna wi臋c cyklicznie monitorowa膰 otoczenie rynkowe i dopasowywa膰 sw贸j spos贸b dzia艂ania na poziomie modelu biznesowego i realizowanych proces贸w, struktury i kultury organizacji oraz kompetencji i umiej臋tno艣ci pracownik贸w. Jednocze艣nie nie ka偶da firma, w szczeg贸lno艣ci ma艂a oraz 艣rednia, posiada zasoby finansowe i osobowe aby budowa膰 kompetencje pozwalaj膮ce dokona膰 metodycznej analizy rynku. W takich przypadkach warto wykorzysta膰 wsparcie doradztwa biznesowego i metodyki analizy benchmarkingowej przedstawionej powy偶ej.

 

Analiza rynku metod膮 benchmarkingow膮 umo偶liwia zdobywanie informacji i wiedzy jak dzia艂aj膮 liderzy rynku oraz pozwala:

  • Zaobserwowa膰 i pozna膰 najlepsze praktyki na rynku

  • Por贸wna膰 skuteczno艣膰 w艂asnych proces贸w z liderami rynku

  • Zdefiniowa膰 kluczowe czynniki sukcesu w danej bran偶y

  • U艣wiadomi膰 organizacji istot臋 konkurencyjno艣ci i budowaniu przewag rynkowych

  • Dokona膰 oceny skuteczno艣ci obranego modelu biznesowego

  • Rozpocz膮膰 dyskusj臋 nad procesem zmian zwi臋kszaj膮cych efektywno艣膰 organizacji

  • Stworzy膰 kultur臋 otwarcia na nowe pomys艂y i inspiracje, wynikaj膮ce z analizy otoczenia biznesowego

  • Zwi臋kszy膰 zaanga偶owanie pracownik贸w poprzez wsp贸ln膮 dyskusj臋 o kierunku rozwoju firmy

 

Chcesz otrzyma膰 przyk艂adow膮 tabel臋 analizy benchmarkingowej?

Napisz do mnie na kontakt@jacekantczak.pl, a prze艣l臋 Ci j膮 zupe艂nie za darmo.

Dane kontaktowe

ul. Le艣na 33, 81-549 Gdynia

NIP 583 259 38 23

Us艂ugi

Blog

Menu

Newsletter

 

Napisze do Ciebie z pomys艂em, jak mo偶emy rozwin膮膰 tw贸j potencja艂.

 

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie danych 

Wy艣lij
Wy艣lij
Formularz zosta艂 wys艂any 鈥 dzi臋kujemy.
Prosz臋 wype艂ni膰 wszystkie wymagane pola!
Doradztwo biznesowe Jacek Antczak

Zamawiam darmow膮 konsultacj臋