Menu
Blog
Usługi
NIP 583 259 38 23
ul. Leśna 33, 81-549 Gdynia
Dane kontaktowe
Wartości jakie płyną z mapowania procesów są bardzo szerokie ale też różne dla różnych organizacji. Większość firm podejmuje się identyfikacji i mapowania procesów w momencie uświadomienie sobie, że są one nieefektywne, często projekty mapowania są również uruchamiane przed, lub niestety w trakcie istotnych zmian organizacyjnych takich jak wdrożenie systemów informatycznych jak np. ERP, CRM lub innych systemów operacyjnych. Inną okolicznością która skłania do analizy procesów jest skalowanie działalności oraz często połączony z tym wzrost zatrudnienia i rozbudowa struktury organizacyjnej, co wzmaga zapotrzebowanie na zdefiniowanie zakresu działań i odpowiedzialności nowych ale też dotychczasowych pracowników.
Mapowanie pomaga opracowywać standardy postępowania pracowników poszczególnych działów, tym samym definiują jakość usług i produktów. Zalet mapowania procesów jest wiele, a wszystkie sprowadzają się do zwiększenia efektywności organizacji, poprawy jakości i sprawnej kontroli nad realizowanymi w firmie zadaniami.
Mapowanie procesów polega na graficznym przedstawieniu przebiegu działań wykonywanych podczas jego realizacji. Mapa powinna być przejrzysta i czytelna oraz posiadać informację co jest na wejściu procesu oraz co jest jego efektem, a także informacje o osobach które biorą udział w jego realizacji. Mapie powinna również uwzględnić jakie zasoby są wykorzystywane. Istotne jest także, aby mapa przedstawiała proces zgodnie z jego aktualnym przebiegiem
Wiele popularnych obecnie koncepcji zarządzania opiera się na podejściu procesowym, gdzie mapowanie, optymalizacja i modelowanie procesów jest punktem wyjścia do zwiększania efektywności przedsiębiorstwa.
Pierwszy etap podnoszenia efektywności procesów, czyli mapowanie polega na przedstawieniu procesu w przejrzystej graficznie formie, ułatwiającej rozrysować stopień skomplikowania procesu i sprawniej wytypować potencjał do poprawy efektywności. Mapowanie procesów odbywa się na bazie wywiadów z osobami i zespołami je realizujące.
Do opisywania procesów biznesowych stosuje się różne metody i techniki, wśród bardziej popularnych są:
Celem notacji BPMN jest wspieranie zarządzania procesami biznesowymi, poprzez dostarczanie intuicyjnej metody, łatwo zrozumiałej dla wszystkich interesariuszy procesów. Notacja BPMN to wspólny język ułatwiający komunikację dzięki prostym diagramom zbudowanym z ograniczonego zestawu elementów graficznych. Zarówno użytkownikom biznesowym, technicznym oraz finansowym umożliwiają zrozumienie przepływów pracy i logiki procesów.
Podstawowe elementy BPMN to:
Tory - oddzielające uczestników procesów lub ich grupy, np. zespoły lub nawet działy.
Obiekty przepływu - definiujące działania, grupy działań, bramki oznaczające węzeł decyzyjny oraz zdarzenia wejściowe - wyzwalające proces oraz końcowe - kończące go.
Łączniki obiektów - określające sekwencję zdarzeń.