Menu
Najpopularniejsze treści blogowe
Usługi
NIP 583 259 38 23
ul. Leśna 33,
81-549 Gdynia
Dane kontaktowe
Model biznesowy to uproszczony opis sposobu funkcjonowania firmy, jej plan działania, mapa kluczowych obszarów działalności i wzajemnych między nimi powiązań - to przepis firmy na sukces.
Model biznesowy posiada każde przedsiębiorstwo, nawet jeśli nie jest on spisany w postaci dokumentu, jednak rzadko kiedy firmy znajdują przestrzeń aby zweryfikować podstawowe założenia biznesu, zastanowić się:
Co firmie przynosi sukces?
Jaką wartość generuje dla Klientów?
Które procesy są kluczowe dla jej wzrostu?
Nierzadko refleksja na temat wartości jakie tworzy dla klientów firma rozpoczyna dyskusję o misji przedsiębiorstwa. Nie ma lepszej drogi do budowy przewag konkurencyjnych niż skupienie uwagi na wytwarzaniu takich produktów i usług, które dla klientów będą po prostu wartościowe, co przełoży się na ich lojalność i zwiększanie zysków przedsiębiorstwa.
Dlaczego analiza przedsiębiorstwa poprzez weryfikację modelu biznesowego jest tak ważna? Ponieważ jest to podstawa do budowy sprawnie działającego biznesu. Model powinien być traktowany jako jednoczesna mapa i drogowskaz dla wszystkich działań. Wadliwy lub nieprzepracowany będzie negatywnie wpływać na funkcjonowanie organizacji. Oczywiście można działać bez planu ale jest to znacznie trudniejsze i długofalowo narażone na porażkę.
Wiele firm nie ma zdefiniowanego modelu biznesowego lub uznaje jego przygotowanie i aktualizacje za zbędny obowiązek. Tymczasem jest on bazą do efektywnego planowania i funkcjonowania organizacji. Dlatego też analiza przedsiębiorstwa nie może się obejść bez weryfikacji modelu biznesowego i jego założeń.
Analiza modelu biznesowego jest pomocna w dostosowaniu początkowych wyobrażeń, pomysłów i wizji do otoczenia rynkowego, ale również służy do weryfikacji sposobu działania firmy wobec zmieniającego się otoczenia rynkowego. Pomaga uchwycić szeroki obraz działalności, zidentyfikować błędne założenia i wprowadzić korekty.
Analiza przedsiębiorstwa poprzez weryfikację modelu biznesowego pozwala określić i przeanalizować kluczowe obszary działalności
przedsiębiorstwa wpływające na jego konkurencyjność, elastyczność i zdolność do generowania zysków.
Dobrze opracowany model biznesowy powinien wyjaśniać:
Kto jest klientem firmy, czego potrzebuje, jak podejmuje decyzje zakupowe?
Co firma oferuje klientowi, w jaki sposób odpowiada na jego potrzeby, czym oferta wyróżnia się od innych, jaka jest jej propozycja wartości?
Jak określona wartość jest dostarczana klientowi, jakie narzędzia i procesy są przy tym realizowane?
Dlaczego klienci mają chcieć zapłacić za oferowany produkt i w jaki sposób to zrobią?
Powyższe pytania przysparzają czasem trudności, ale przede wszystkim budują optykę skierowaną na Klienta i jego potrzeby, problemy i oczekiwania, kreując automatycznie postawę tzw. klientocentryzmu, czyli skupienia uwagi na kliencie i generowaniu dla niego unikatowej wartości - co jest niezbędne w budowie efektywnej organizacji.
Precyzyjne określenie Propozycji Wartości otwiera drogę do budowy strategii komunikacji z rynkiem, bo na czym jak nie na wartościach jakie oferujemy klientom należy oprzeć budowanie wizerunku firmy? To także przyczynek do analizy procesów i skupienia organizacji na tych procesach które wspierają generowanie wartości.
2. Segmenty Klientów
3. Kanały Dystrybucji i Komunikacji
4. Sposób Budowania Relacji
5. Kluczowe Procesy
6. Kluczowe Zasoby
7. Kluczowi Partnerzy
8. Struktura Kosztów
9. Źródła Przychodów
Jesteś zainteresowany wsparciem w zakresie zwiększania efektywności Twojego biznesu? Analiza modelu biznesowego to dobry początek do planowania zmian podnoszących zyski i sprawność organizacji - zadzwoń 794 115 512 lub umów konsultację.
Model biznesowy ma szeroką użyteczność jako kompleksowe narzędzie analizy i planowania organizacji jako całości lub jej części np. planując nowe przedsięwzięcie biznesowe. Jednocześnie nawet pojedyncze elementy modelu potrafią zabrać uczestników analizy w wciągającą podróż do kształtowania własnego JA organizacji. Idealnym przykładem takiej podróży jest Propozycja Wartości, którą Alexander Osterwalder – twórca metodyki opartej na szablonie Business Model Canvas, umieścił jako centralny element modelu.
Jednym z popularniejszych i bardziej przydatnych narządzi do budowania modeli biznesowych jest
Business Model Canvas. Metoda zakłada określenie 9 kluczowych obszarów przedsiębiorstwa, umożliwiając przekrojowe spojrzenie na organizację. Centralnym punktem modelu jest Wartość jaką organizacja oferuje lub chce zaproponować klientom. Ponadto Business Model Canvas zobowiązuje do odpowiedzi na pytania:
Jak będzie generowany zysk i jaka jest struktura kosztów? Model uwzględnia zarówno kwestie finansowe, operacyjne i strategiczne. Tworzy się go w celu zbudowania przewagi konkurencyjnej, uporządkowania informacji o wartościach firmy i jej ofercie oraz zdefiniowania cech, wyróżniających firmę na tle konkurencji.
Jakie problemy pomagamy
rozwiązać klientom?
Które potrzeby klientów zaspokajamy?
Jaką wartość otrzymują
klienci z wyboru naszych usług/produktów?
Model biznesowy ma każda firma, jednak nie każdą skutecznie nim zarządza.